Saturday, February 26, 2011

Nak Tingkatkan Kelajuan Windows Seven Mai tgk nih ^_^

Windows 7 adalah sistem operasi yang terbaru dari microsoft dan sudah pasti sistem operasi windows 7 ini akan beroperasi lebih perlahan jika di bandingkan dengan windows XP. Ini kerana terdapat banyak feature baru di dalam windows 7 ini yang pastinya akan menggunakan resources memory dan processor yang lebih jika di bandingkan dengan sistem operasi sebelumnya.



Di sini kita akan membincangkan cara-cara untuk meningkatkan prestasi windows 7.

Tip 1: Uninstall font Yang Tidak Di Kehendaki

Font terutamanya true type font menggunakan sistem resources yang lebih, cara terbaik untuk mengatasi masalah ini ialah uninstall font yang tidak di kehendaki dan hanya install font yang biasa di gunakan sahaja.

Tip 2: Mengurangkan Tempoh Shut Down

Windows 7 mempunyai tempoh shutdown yang lebih pendek jika di bandingkan dengan windows XP dan windows Vista. Bagaimanapun terdapat cara untuk mengurangkan lagi tempoh shutdown windows 7.

Tip 3: Hentikan Service Windows Search

Jiika anda tahu di mana lokasi fail-fail anda dan terlampau jarang menggunakan tools "search" di dalam windows, saya mensarankan agar anda menghentikan service "Windows Search". Ini kerana service seperti ini sedikit sebanyak akan menganggu prestasi komputer anda.

Tip 4: Buang Start-Up Program Yang Tidak Di kehendaki

Buang "Startup" program yang tidak di kehendaki adalah salah satu cara yang baik untuk meningkatkan prestasi komputer anda. Start-up program ini biasanya akan menambahkan beban kepada komputer anda walaupun anda tidak menggunkan program ini. Pastikan anda tidak membuang start-up program antivirus.

Tip 5: Buang Windows Aero Feature

Windows aero memang cantik dan bergaya, tetapi dalam masa yang sama ia juga menggunakan banyak sistem resources.

okay.. cara ni sedikit sebanyak dpt membantu anda2 suma meningkatkan prestasi Laptop/Netbook/PC korang.. so try la...
     p/s saya dah try... anda bila lagi? ^_^ via nk tgk ja ^_^






No comments:

Selak-selak